Niekoľko záhad vyšetrovania Lipšicovej nehody

13. februára 2017, alexandrajanouskova, Nezaradené

Je zvláštne, ako sú niektorí ľudia ochotní prehliadať morálne či protizákonné konania svojich obľúbených politikov. Samozrejme, v mene nejakého menšieho zla alebo vyššieho dobra. Robia to aj novinári.

Morálka a dvojitý meter

Napríklad Kaliňák s Počiatkom by mohli vykradnúť Národnú banku Slovenska, ale vždy sa nájdu tety, ktoré povedia, že „takí pekní chlapci a navyše na intrákoch hladovali, no ako by mohli“. Opozícia, naopak, používa otrepanú formulku, že vláde ide iba o diskreditáciu opozície. Je predsa morálne OK, že sa Sulík ide naraňajkovať ku Kočnerovi, to Kočner je kretén, že ho nahrával. Ale že nahrával Matovič Procházku je OK, lebo to bolo pre vyššie dobro. A potom príde vec ako dopravná nehoda Daniela Lipšica a ľudia napíšu, že im je síce ľúto obete, ale Lipšic sa k tomu postavil ako chlap a tým akoby ho zbavovali viny.

Avšak myslím si, že pre budúcnosť tohto štátu a pre absolútne vykorenenie pocitu, že politici sú nad zákonom, je potrebné trestne stíhať ako Slotu, tak aj Bašternáka, ako aj Lipšica. To, že v niektorých prípadoch ide o úmyselné trestné činy a v iných o nedbanlivosť, sa má odrážať vo výške trestu.

Nemerajme Lipšicovi lipšicovskou mierou

Súhlasím s tým, že nie je absolútne účelné, aby išiel Daniel Lipšic sedieť, a to aj napriek tomu, že on sám chcel posielať do väzenie ľudí zodpovedných za dopravného nehody, po ktorých nastala smrť a zároveň bola porušená nejaká povinnosť. Druhou vecou je okolnosť, že Lipšic je stíhaný aj v kauze vyzradenia bankového tajomstva, a to už nie je skutok spáchaný z nedbanlivosti, ale úmyselne. V prípade dokázania viny v jednom i druhom prípade by sa väzeniu nevyhol, ale to je iný príbeh.

Teraz je na mieste pýtať sa, či je s vyšetrovaním Lipšicovej nehody všetko v poriadku a či bude výsledok pre Slovákov uspokojivý a zároveň to bude žiarivým príkladom, že ani politik nie je nad zákonom.

Nadbieha vyšetrovateľ Lipšicovi?

V uznesení o začatí trestného stíhanie, ktoré Daniel Lipšic zavesil na Facebook, sa píše:

„Z vykonaného vyšetrovacieho pokusu k zisteniu výhľadových pomerov… vyplýva, že výhľadové pomery z pohľadu jazdy obvineného Lipšica na kráčajúceho chodca poškodeného boli vzhľadom na oblečenie chodca bez reflexných prvkov vzhľadom na poveternostné podmienky, osvetlenie vozovky ako aj na okolie miesta dopravnej nehody obmedzené.“

Navodzuje to pocit, že keď nie sú vhodné poveternostné podmienky, nemali by chodci vôbec na Vajnorskej vstupovať na vozovku, a to ani na priechode pre chodcov. Avšak zákon o cestnej premávke naopak povinnosť pri zlej viditeľnosti neukladá chodcovi, ale vodičovi.

V zákone sa uvádza:

„Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.“

Čo robil Lipšic, keď nevidel chodca?

Podľa znalca bol dynamický rozhľad 22,3 metra. Lipšic začal na chodca reagovať 15,5 metra pred miestom zrážky. Ak by zareagoval včas, znalec konštatuje, že mohol zrážke zabrániť. Avšak podľa mojich informácií znalec neuvádza, ako prišiel na to, že Daniel Lipšic začal vôbec na chodca reagovať. A tiež pre zdatných počtárov tu mám záhadu. Ak začal Daniel Lipšic na chodca reagovať 15,5 metra pred miestom zrážky a išiel by 60km/h, koľko by prešiel za sekundu?

Daniel Lipšic na tlačovke aj v svojom vyjadrení na Facebooku tvrdí, že chodca zbadal na poslednú chvíľu. Tak zrejme neprispôsobil jazdu podmienkam a svojim schopnostiam. Alebo sa ponúka druhá možnosť, že Lipšic chodca videl, ale snažil sa prejsť rýchlejšie pred ním, aby nemusel zastavovať. To by mu samozrejme ale pohoršilo, takže budeme sa držať oficiálnej verzie z jeho výpovede, že si nepamätá. Avšak podľa výpovede svedka Daniel Lipšic začal brzdiť až po náraze.

Vyšetrovateľ pomáha Lipšicovej propagande

Ďalej je úžasnou nadprácou vyšetrovateľa, ktorý v uznesení opakuje, že chodec bol v tmavom, čo je z právneho hľadiska úplne irelevantné. Avšak z pohľadu zavesenia uznesenia na Facebook a presvedčenie Lipšicových fanúšikov, že on za nehodu nemôže, veľmi dôležité.

Povinnosť nosiť reflexné prvky pre chodca platí mimo obce, ak ide po krajnici alebo v tuneli. Čo chodec nesmie, je vstúpiť na priechod, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže bezpečne prejsť cez vozovku.

Ak si pozorne pozrieme videozáznam, vidíme, že v pravom pruhu ide pomaličky auto, ktoré odbočuje doprava z pohľadu vodiča a teda nastáva situácia podobná tej, keď jeden vodič chodca pustí, ale vodič idúci v ľavom pruhu chodca zrazí. Chodec nemusel vidieť cez odbočujúce auto Daniela Lipšica, najmä ak išiel vo väčšej vzdialenosti od priechodu viac ako 62 km/h, čo znalec to nevylúčil.

Takže konštatovanie vyšetrovateľa, že chodec porušil ustanovenia §53 ods. 2 zákona o cestnej premávke je čerešnička, za ktorú by mohol byť raz ministrom vnútra, ak sa Daniel Lipšic vráti do politiky.

Na čo znalec nedal odpoveď

Pre trestnoprávne posúdenie skutku je potrebné vedieť, čo predchádzalo zrážke. Na to však podľa mojich informácii neodpovedal ani znalec. Vieme, že Daniel Lipšic sa nevenoval plne šoférovaniu, píše sa to v uznesení. Podľa zistení znalca ani netelefonoval, no nie je vylúčené, že používal internet, to sa zistiť nedá.

Znalec síce uviedol, že v čase zrážky sa Lipšicovo auto pohybovalo medzi 56 – 62 km/h, avšak nemáme ani potuchy o tom, ako rýchlo išlo napríklad vo chvíli, keď sa nachádzalo na úrovni budovy riaditeľstva SIS. Pre zhodnotenie možností chodca zaevidovať jeho približovanie sa ide o podstatnú, ale nezodpovedanú otázku.

Ako to bolo s volaním na 112

Daniel Lipšic tvrdí: „Okamžite som zastal, hneď som k nemu pribehol. Bol pri vedomí, mal otvorené oči, hmatateľný pulz, ale nekomunikoval. Ihneď som zavolal záchranku a podľa ich inštrukcií som sa mu snažil poskytnúť prvú pomoc. Po pár minútach mi začali pomáhať dvaja okoloidúci, ktorí v blízkosti miesta nehody pracujú s bezdomovcami a mali so sebou väčšiu a lepšie vybavenú lekárničku.“

Ak si však pozrieme videozáznam z nehody, časový sled udalostí je trošku iný:

 

V tomto prípade je veľa otáznikov a nezodpovedanie viacerých otázok môže prispieť k tomu, že pocit rovných a rovnejších pred zákonom na Slovensku pretrvá. Okrem iného sa dá konštatovať, že vyšetrovateľ je aj vizitkou ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Ten totiž ešte stále trvá, čo sa týka policajtov, na kvantite, a nie na kvalite. Samozrejme, česť výnimkám, ktoré ale vyšetrovateľ Lipšicovej nehody rozhodne nepotvrdzuje.